בלי פאניקה: צעדים לשיפוץ מוצלח בלי לאבד את השפיות

חולמים בלילות על בית חדש ושוברים את הראש מאיפה להתחיל? חוששים להיכנס לתהליך של שיפוץ ולא יודעים לקבל החלטות? גם לתהליך ארוך ומורכב יש דרך יעילה לעבודה

 

קיר בריקיםמתחילים מהסוף, זאת התוצאה. עיצוב לילך וואנו-בן יצחק. צילום: רון שלף 

 

 

יש אנשים שהמחשבה על שיפוץ מעוררת בהם תחושת לחץ ובהלה. תהליך של שיפוץ הוא פרויקט ארוך ומורכב, שמצריך המון מחשבה, התארגנות כלכלית ושינוי אורח החיים לתקופה מסוימת. זהו בהחלט אתגר לא פשוט כלכלית, רגשית, נפשית וגם זוגית. עונת הקיץ היא גם עונת השיפוצים אבל רגע לפני שאתם מוותרים ודוחים את שיפוץ הבית משנה לשנה, כדאי שתקראו את הכתבה הזאת, שתעשה לכם קצת סדר בבלגן. כך תוכלו לעבור שיפוץ בדרך הקלה.

 

 

 


1. שבו וחשבו: מה הכי מתאים לכם


על מקום לתיק כשנכנסים לבית כבר חשבתם? ועל הכדורסל של הילד? שבו וחשבו, אילו פונקציות חשוב לכם שהיו בבית. האם אתם רוצים שכל חדרי השינה יהיו למעלה? או אולי ילד מתבגר בעליית גג? פינת טלוויזיה בנוסף לחלל מגורים? חדר עבודה בבית? ועל פינה לחתול כבר חשבתם? גם הוא גר בבית. ושאלה שתמיד נשאלת: מכונת כביסה בקומה העליונה או בקומה התחתונה? חשבו מה מתאים לכם, אין זה משנה מה יש אצל החברים שלכם. חשבו מה יהיה הכי נוח לתפקוד יום יומי עבורכם. אתם אלו שגרים בבית.

 

הבית לפני שיפוץחייביים לשפץ! ככה זה התחיל (לפני). צילום: סטודיו לילך וואנו-בן יצחק

 

 


2. שאלת התקציב: למה כולם חורגים בסוף


הרבה שאלות עולות לפני תחילת שיפוץ, והראשונה בהם זו שאלת התקציב. עלות של שיפוץ כללי לבית מורכבת מעבודת הקבלן ומרכישת חומרים. כמו כן, חשוב לדעת שהעלויות משתנות לפי רמת גימור ולפי הרכישות שתעשו. לאחר רכישת כל האריחים, הברזים, האסלות והחיפויים לקירות, הכינו כתב כמויות והעבירו אותו לקבלן לתמחור.

 

למה כולם בסוף חורגים מהתקציב? בתהליך של שיפוץ הרבה דברים קטנים מסתכמים לסכום גדול. בהתחלה קשה לראות זאת, ואנחנו מוצאים את עצמנו אומרים "זה בסך הכול חדר רחצה קטן, ניקח ריצוף ב-320 שקלים למ"ר במקום ב-200 שקלים למ"ר" או "הפער בין הברז היפה שראינו לברז הפחות יפה היה רק 700 שקלים, וגם ההבדל במחיר של האסלות לא היה כזה משמעותי, 500 שקלים לאסלה", אבל אם ניקח את כל פערי המחירים ונכפיל אותם בשלושה חדרי רחצה שקיימים בבית, נגיע לסכומים גדולים.

 

חריגה נוספת בתקציב נובעת מבעיות שנתקלים בהן בזמן שיפוץ. ברגע שמתחילים לשבור קירות יכולים לגלות בעיות בשטח, שלא ידענו על קיומן קודם לכן. דבר כזה יכול להוביל להוצאות גדולות יותר. מה לעשות? להביא בחשבון 25% מעל המחיר שחשבתם עליו מלכתחילה, להשוות מחירים ושליטה עצמית גם כן לא תזיק. אחרי כל זה, להכניס הכול לדו"ח אקסל ולקבל החלטות נבונות כמו איפה חשוב להשקיע ואיפה פחות.

 

 

חדר שינה פשוטסטודיו אורן בירן לאדריכלות ועיצוב פנים. צילום: אורן בירן 

 

חדר שינה לפני שיפוץיחידת ההורים לפני. צילום: סטודיו אורן בירן

 

 


3. התחילו ממדידה נכונה של הבית


חשוב מאוד להתחיל שיפוץ בידיעה שהשרטוט שלפניכם נכון ומדויק. על שרטוט זה מסתמכים והוא משפיע על כל תהליך העבודה. במידה שיש בעיה או אי דיוק, הבעיה תיגרר הלאה לתוכניות הבאות, וכך תוכלו למצוא את עצמכם מגיעים לשטח עם הרבה בעיות וכמויות לא נכונות שהזמנתם. לכן קחו מודד מוסמך וצאו לדרך עם תוכנית עדכנית ומדויקת.

 

 


4. עם כזה טעם טוב, למה צריך מעצבת?


יותר ויותר אנשים מבינים שתכנון מראש חוסך הרבה זמן וכסף. חשיבה על כל פרט ופרט יכולה להתאפשר רק כשיש לצידך בעל מקצוע כמעצב או אדריכל שזאת המומחיות שלהם. הם אלה שיודעים לתכנן בצורה נכונה, כך שהדלת לא תיפתח על הכיור, שהתאורה לא תפריע לפתיחת הארון ולא ישכחו  לקבוע תאורה נכונה ושקע לפן ליד פינת איפור. אבל התכנון הוא רק תחילת הדרך. כשנכנסים לבית שעוצב על ידי מקצוען, מרגישים ורואים את זה. בעל מקצוע טוב יחבר הכול למכלול אחד הרמוני, נכון ומדויק בתכנון, בפרופורציות, בצבעים ובבחירת הרהיטים. חבל שתשקיעו את מרב כספכם, תגיעו בסוף לתוצאה לא רצויה ותגלו ששכחתם לחשוב על דברים רבים בדרך.

 

 


5. קבלת החלטות בנוגע לחומרים


פעם היינו הולכים לסופר ועל מדף הלחמים היה לחם לבן או לחם שחור. פעם היה רק נס קפה עלית. אבל זה היה פעם. היום אנחנו עומדים בסופר ליד מדפי הלחם ולא יודעים מה לבחור. זהו פסיק קטן לעומת קבלת ההחלטות שמערב שיפוץ של בית. אנשים שמתחילים שיפוץ לא מודעים לכמות קבלת ההחלטות שצריך לקבל, החל מנושא תכנון הבית ובהמשך כל מה שקשור לחומרים השונים שקיימים בשוק, הריצופים, הברזים, הכיורים הפרקטיים, המטבח, התאורה ועוד. בדקו לפחות 2 או 3 חנויות שונות, השוו מחירים, ובעיקר התחברו ללב שלכם ולמי שאתם. זה נכון ורצוי להקשיב לבעל מקצוע ששכרתם ולהתייעץ איתו לגבי הבחירות, אבל אל תשכחו את הרצונות שלכם. זה הבית שלכם, אתם אלה שתחיו בו במשך שנים רבות, ולכן כדאי שזה יהיה עם ריצוף שאתם אוהבים ולא שמישהו אחר החליט עבורכם.

 

עמוד בחללעיצוב: הנקין שביט אדריכלות. צילום: אביעד בר נס

 

מטבח לפני שיפוץהמטבח לפני. צילום: הנקין שביט אדריכלות

 

 


6. יוצאים לדרך


הגענו לשלב הכנת הסקיצות. העלו את כל הצרכים שלכם בפני המעצב/ת ותנו להם לבוא עם פתרונות תכנונים ועיצוביים. בדקו את החלופות השונות וודאו שעניתם על כל הצרכים שלכם לפי הפרוגרמה שהכנתם מראש. בחרו אופציה אחת ואיתה צאו לדרך.

 

 


7. בוחרים קבלן


בחירת קבלן מקצועי ומהימן יכולה להיות ההבדל בין שיפוץ מוצלח, מהיר ואיכותי לשיפוץ חובבני עם שבועות ארוכים של תיקונים ולא מעט כאב ראש. קבלן בוחרים ראשית לפי טווח ההתמחות בהתאם להיקף השיפוץ ושנית לפי מידת הניסיון. כמו כן שימו לב לפרטים הבאים: בחרו רק קבלן רשום ומבוטח; אל תתביישו לבקש המלצות ולראות עבודות קודמות; בחנו היטב את הצעת המחיר מהקבלן; דרשו לו"ז מפורט ומדויק; דרשו כמות חומרים ועלותם, תיקון תשתיות במידה שנגרם נזק במהלך העבודה וכו'.

 

שיטת התשלום המקובלת היא שליש בתחילת העבודה, שליש באמצע ושליש בסיום העבודה. קבלן שמבקש את כל הסכום מראש, לא מומלץ. שימו לב שבהתקשרות מול הקבלן כדאי לוודא את תקופת האחריות, ובעבודות מורכבת ודאו שהוא כמבצע מבוטח בפוליסה הרלוונטית לסוג העבודה והיקפה. כמו כן, תמיד עדיף לקחת קבלן אחד, שמרכז את בעלי מקצוע השונים, מאשר לפצל זאת למספר קבלנים, שכל אחד מהם אחראי על עבודה אחרת.

 

 


8. אחרון חביב והכי חשוב – פרופורציות


שיפוץ בבית יכול לגרום למתחים רבים בין בני זוג, הן בשל סגנון עיצובי שונה והן בשל לחץ כלכלי. זו תקופה בחיים שחיי השגרה שרגילים אליהם יוצאים מאיזון. אבל זו תקופה קצובה, והיא עוברת. זכרו תמיד שאתם עסוקים בצד הטוב והיפה של החיים, וכמו כל דבר בחיים, קחו את הדברים בפרופורציות והאמינו לי, אחרי שנכנסים לגור בבית החדש והיפה, שוכחים מהכול.

 

מרכזית
5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבה מצוינת ושימושית תודה

עושה סדר
כתבה שבאמת עושה סדר ומרגיעה, משיפוץ מלחיץ של בלגן יריבים בבית. תודה ! תעלו עוד כתבות כאלה !! אהבתי

בתור מי שהיו במקום הזה של שיפוץ ממש לא מזמן..
כל מילה נכונה. כתבת מצוין.

כייף של כתבה , מלא טיפים !!
כתבה ממש מעניינת עם הרבה רעיונות פרקטיים, אשמח לעוד כתבות בסגנון הזה

נהנתי מאד מהכתבה, טיפים חשובים בהחלט ונחוצים לא רק ללקוח אלא גם לצוות מאחורי הקלעים. אשמח לעוד כתבות מסוג זה.

המלצות נוספות
בודק...